2024 yılı itibarıyla Karayolları Genel Müdürlüğü, yaklaşık 150 milyar TL tutarında ikmal ihalesi gerçekleştirdi. Başlangıçta belirlenen maliyetler hiçbir proje için tutmadı ve süreçler yeniden ihale edildi. 3.7 kat artış gösteren örnekten hareketle, Çaycuma-Bartın-Hisarönü-Zonguldak yolunun durumu dikkat çekiyor. İlk hesaplamada 799 milyon 950 bin TL ile tamamlanması öngörülen yol için 2023 yılında ihale yapıldı; ancak iş bitmedi ve ek ihaleyle maliyet 2 milyar 184 milyon 308 bin TL’ye yükseldi. Yatırım miktarı 2026 yılına ertelendi ve toplam maliyet 2 milyar 984 milyon 258 bin TL’ye ulaştı. Bu da başlangıçtaki öngörülen maliyetin yaklaşık 3.7 katına çıktığını gösteriyor.
İhaleler 25 Şubat 2022
tarihinde Karayolları Genel Müdürlüğü, Çaycuma-Bartın-Hisarönü-Zonguldak yolunu yaptıracağını duyurdu. 2.2 milyar TL beklenen ikmal sözleşmesi ile yolun ilk aşaması için 799 milyon 950 bin TL imzalandı ve projenin bir yıl içinde, 11 Mart 2023’te tamamlanması planlandı. Ancak sürede ilerleme sağlanamadı; üç yıl geçmesine rağmen yol tamamlanmadı ve ikinci bir ikmal ihalesi yapıldı. Bu kez 2 milyar 184 milyon 308 bin TL’lik harcama gerçekleştirildi ve yolun 11 Haziran 2026’da bitirilmesi öngörüldü. Sonuç olarak, 2023’te tamamlanması planlanan proje 2026’ya kadar uzadı ve maliyetler birlikte 799 milyon 950 bin TL’den 2 milyar 984 milyon 258 bin TL’ye yükseldi; toplam artış yaklaşık 3.7 kat olarak kayda geçti.
Cengiz İnşaat’ın İktidara Yakınlığı ve Kazançları da ihale süreçlerinde dikkat çekiyor. 2017’de Kastamonu-Çankırı yolunun ihalesini 607 milyon 284 bin 601 TL bedelle alan firma, proje tamamlanamayınca yeniden ihale edildi. 2025 yılındaki tamamlama ihalesi ise 11 milyar 852 milyon 999 bin 760 TL bedelle yine Cengiz’e gitti. Bu kapsamda proje maliyeti 8 yıl içinde yaklaşık 20 kat artış gösterdi. Kastamonu-Çankırı yolunda Cengiz’in kasasına 12 milyar 460 bin TL’nin girdiği hesaplanıyor.